Sylabus Pascal
Štruktúra programu
program meno_programu; volí si programátor–> 8 znakov
uses názov_knižníc; len použité knižnice (unit)
deklarácie ... identifikátor => pomenovanie => postupnosť písmen,číslic
.... zoznam_identifikátorov = identifikátory oddelené čiarkou
begin
výkonná časť programu
end.
DEKLÁRÁCIE
- návestí – label zoznam_identifikátorov_návestí;
- konštánt – const identifikátor_konštanty = hodnota_konštanty;
- premenných – var zoznam_indentifikátorov_premenných : určenie_typu;
- vlastných typov – type
- vlastných funkcií – function identifikátor_funkcie:určenie_typu; výkonná_časť f.
- vlastných procedúr – procedure identifikátor_procedúry; výkonná_časť_procedury
štandardné typy premenných
1. skalárne (jednoduché)
1.1. celočíselné – integer byte word shortint longint
1.2. racionálne – real single double extended comp
1.3. logické – boolean
1.4. znakové – char
1.5. vymenovanie – zoznam identifikátorov deklarovaných ako vlastný typ
1.6. interval – odvodený od celočíselného typu, znakového typu , vymenovania
2. štrukturované
reťazec – string
pole – array[indexy] of typ
záznam – record
súbor – file
-- určeného typu
-- textový
-- bez určenia typu
3. ďalšie dátové typy ...
OPERÁTORY
a) matematické: + - * / div mod - používať zátvorky ( )
b) porovnávacie (relačné): > >= <> < <= - ľubovoľná úroveň vnorenia
c) logické: not or and xor zátvoriek
VÝRAZY
- pravidlo na stanovenie hodnoty (celočíselnej, racionálnej, logickej, znakovej, reťazcovej)
- tvorený operandami (premenné, konštanty, funkcie), operátory, okrúhle zátvorky
- je vždy súčasťou vyššej jednotky (deklarácie, príkazu); nemôže byť samostatne !
PRÍKAZY
1. jednoduché
1.1. priradenia: premenná := výraz ;
1.2. skoku : goto identifikátor_návestia;
1.3. procedúry: procedure(zoznam_skutočných_parametrov) ;
1.4. prázdny : ; ;
2. štrukturované
2.1. zložený : begin prípustné_príkazy end;
2.2. vetvenia :
2.2.1. if podmienka then prípustný_príkaz - časť else prípustný_príkaz
else prípustný_príkaz; je nepovinná
2.2.2. case výberová_podmienka of - časť else prípustný_príkaz
case_návestie : prípustný_príkaz ; je nepovinná
else prípustný_príkaz ; - case_návestie ... možné hodnoty
end ; výberovej podmienky:
= 1 hodnota
= zoznam hodnôt
= interval hodnôt
= kombinácia
2.3. cyklu
2.3.1. s počítadlom (známy počet opakovaní)
for identifikátor_premen := počiat_hodnota to konc_hodnota do prípustný_príkaz ;
for identifikátor_premen := konc_hodnota downto počiat_hodnota do prípustný_príkaz ;
2.3.2. s podmienkou (neznámy počet opakovaní)
repeat prípustné_príkazy until podmienka_opakovania ; pri splnení končí opakova.
while podmienka_vykonania do prípustný_príkaz ; pri splnení vykoná príkaz
FUNKCIE
- vopred definovaná postupnosť príkazov (v štandardnej alebo vlastnej knižnici alebo v programe) na získanie hodnoty príslušného typu
- v deklaračnej časti musí mať pridelený identifikátor a definovaný typ výslednej hodnoty, identifikátor funkcie musí aspoň 1 krát stáť na ľavej strane príkazu priradenia
- v deklarácii funkcie možno definovať zadanie požadovaných parametrov (formálne parametre)
- vo výkonnej časti programu je identifikátor funkcie (vrátane skutočných parametrov) vždy súčasťou výrazu
- skutočným argumentom funkcie vo výkonnej časti programu môže byť konštanta, identifikátor premennej alebo výraz príslušného typu
- funkcia môže byť definovaná aj bez parametrov
- vedieť použiť funkcie unitov (knižníc) SYS, CRT
|
Identifiká-tor funkcie |
Typ výsledku |
Parametre |
Účel funkcie |
|
pred |
podľa parametra |
identifikátor ordinárneho typu |
určenie predchodcu argumentu |
|
succ |
podľa parametra |
Identifikátor ordinárneho typu |
určenie následníka argumentu |
|
ord |
integer |
Identifikátor ordinárneho typu |
určenie ordinárnej hodnoty argumentu |
|
chr |
char |
celočíselná_h |
určenie znaku podľa ordinárnej hodnoty |
|
int |
real |
reálna_h |
odseknutie desat. časti argumentu |
|
trunc |
integer |
reálna_h |
odseknutie desat. časti argumentu a prevod na celú hodnotu ! |
|
frac |
real |
reálna_h |
desatinná časť argumentu |
|
round |
integer |
reálna_h |
zaokrúhlenie na celé číslo |
|
concat |
string |
ret_1,ret_2,...,ret_n |
spojenie n reťazcov do 1 reťazca |
|
length |
byte |
reťazec |
určenie počtu znakov v reťazci |
|
copy |
string |
reťazec,pozícia,dlžka |
výber podreťazca zadanej dlžky z reťazca od zadanej pozície |
|
pos |
byte |
ret_2,ret_1 |
určenie 1.pozície výskytu reťazca ret_2 v reťazci ret_1; 0–> ak sa nenachádza |
|
insert |
string |
ret_2,ret_1,pozícia |
do reťazca ret_1 vloží od pozície pozícia reťazec ret_2 |
|
delete |
string |
ret,pozícia,dlžka |
odstránenie dlžka znakov z reťazca ret od zadanej pozície |
|
whereX |
byte |
– |
určenie čísla stlpca pozície kurzora |
|
whereY |
byte |
– |
určenie čísla riadku pozície kurzora |
|
keypressed |
boolean |
– |
bola stlačená klávesa |
|
readkey |
char |
– |
znak stlačenej klávesy |
|
random |
celočísel |
celočísel_h |
vygenerovanie náhodného čísla (prirodzeného) z intervalu <0,celočísel_h – 1> |
PROCEDÚRY
vopred definovaná postupnosť príkazov (v štandardnej knižnici, vo vlastnej knižnici, v programe)
- vo výkonnej časti programu je to samostný príkaz
- môže byť definovaná bez parametrov
- vedieť použiť procedúry unitov SYS, CRT
|
Identifikátor procedúry |
Argumenty procedúry |
Účel procedúry |
||
|
clrscr |
– |
vymazanie obsahu obrazovky a nastavenie kurzora na pozíciu (1,1) |
||
|
read |
zoznam_identifikatorov |
zadanie vstupných hodnôt a ich pridenie identifikárom uvedeným v zozname; v buffri klávesnice zostanú kódy ukončovacej klávesy vstupu |
||
|
readln |
zoznam_identifikatorov |
zadanie vstupných hodnôt a ich pridenie identifikárom uvedeným v zozname; prečítané a vykonané sú aj kódy ukončovacej klávesy vstupu |
||
|
write |
zoznam_prvkov |
uskutoční výstup hodnôt indentifkátorov (prípadne ich aj formátuje) uvedených v zozname prvkov; kurzor zostane za posledným vypísaným znakom |
||
|
writeln |
zoznam_prvkov |
uskutoční výstup hodnôt indentifkátorov (prípadne ich aj formátuje) uvedených v zozname prvkov; kurzor sa presunie do 1. pozície nasledujúceho riadku |
||
|
delline |
– |
zrušenie aktuálneho riadku na obrazovke |
||
|
insline |
– |
Vloženie prázdneho riadku na obrazovku v pozícii kurzora |
||
|
clreol |
– |
vymazanie z obrazovky znaky od aktuálnej pozície kurzora do konca riadku |
||
|
gotoxy |
stlpec,riadok |
nastavenie kurzora na pozíciu určenú parametrami |
||
|
val |
ret_c,cis_1,byt_h |
prevod číselného reťazca znakov ret_c na numerickú hodnotu a jej uloženie do premennej cis_1, pozícia prípadného chybného znaku je uložená v premennej byt_h; 0 –> bezchybný prevod |
||
|
str |
cis_1,ret_1 |
prevedie numerickú hodnotu cis_1 na reťazec numerických znakov ret_1 |
||
|
sound |
celočísel_h |
Kontakt
|